“Het staat er, dus het is waar.”

Geweldig om te zien en horen wat mijn kinderen op school elke dag weer leren en ontdekken. Zo kwam mijn dochter onlangs thuis met het ‘Alwetend perspectief’. Je kent het vast wel. De schrijver neemt jou als lezer aan de hand mee en leidt je door het verhaal heen. Hij legt uit wanneer er nieuwe personages optreden, wanneer een tijdssprong wordt gemaakt of wanneer er zaken aan de orde komen die jij als lezer anders niet begrijpt.

Het #vertelperspectief heeft te maken met de positie van waaruit de lezer een verhaal waarneemt:
De alwetende verteller staat als het ware ‘boven’ het verhaal. Vanuit zijn #perspectief ziet hij neer op alles wat gebeurt en weet alles van het verhaal, de personages, hun acties, motieven en gedachten. Door als auteur het “ik” perspectief te gebruiken, kan de lezer in de huid kruipen van het hoofdpersonage. De lezer weet hoe de hoofdpersoon zich voelt en wat die denkt.

Het alwetende perspectief is één van de oudst gehanteerde; de meeste mythen en heilige boeken bedienen zich ervan. Het voordeel ligt in de soort absolute kwaliteit: “Het staat er, dus het is waar.”

In de ‘echte’ wereld zijn wij natuurlijk allesbehalve #alwetend. Onze dagelijkse realiteit is veel te complex en veelomvattend om in één boek, filmscript of vier gekleurde hokjes te kunnen vangen. Als uit een vragenlijst bijvoorbeeld blijkt dat de kleur rood bij jou dominant is, betekent dit niet automatisch dat jij ook resultaatgericht, zelfverzekerd en daadkrachtig bent.

“Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.”



Mensen zijn niet rood, geel, groen of blauw. Dit soort stereotypen maken al gauw een karikatuur van de #kleurrijke #talenten waar ieder mens van nature over beschikt. De waarheid (of nuance) ligt meestal ergens in het midden, waarbij je eerste reactie in de praktijk zal verschillen per situatie, per mens, per groep, per cultuur en per samenleving.

Hoe mooi zou het zijn om alledaagse situaties eens wat vaker vanuit meerdere #perspectieven te bekijken?

Door openhartig te luisteren naar elkaars drijfveren, motieven en gedachten (“wij”), je te verplaatsen in de beleving van de ander (“jij”) gaat er een hele nieuwe wereld open. Als je werkelijk bereid bent om je eigen patronen en onderliggende dynamieken te onderzoeken (“ik”), ga je ontdekkingen doen die voorheen niet zichtbaar waren.

Zo draait het binnen teambuilding doorgaans om de vraag wat ons beweegt verbindt en versterkt in de onderlinge samenwerking: “Wat willen we met elkaar bereiken, hoe willen we dat doen én waarom?” Een #kleurenprofiel kan daarbij wellicht een leuk en inspirerend begin zijn van je reis, maar gelukkig is het zeker niet het einde van het verhaal😅.

Ben jij klaar voor de volgende stap? Bel me dan gerust eens op 06-80157159